Ta strona wykorzystuje pliki cookie zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki. Więcej informacji o celu ich wykorzystania i możliwości zmiany ustawień cookie znajdziesz w Polityce prywatności
Kult
Miejsce powstania: Warszawa, Polska
Rok powstania: 1982
Gatunek: Pop, Rock, Polski Rock
302
{{ like_int }}

Kult powstał na początku 1982 roku na bazie zespołów Poland (1979-81) oraz Novelty Poland (1981), a do pierwszego składu weszli Kazik Staszewski (Poland, Novelty Poland), Piotr Wieteska (Poland), Tadeusz Bagan (Novelty Poland) i Dariusz Gierszewski (Poland, Novelty Poland). Pierwszy koncert grupy odbył się 7 lipca 1982 roku w klubie Remont. Sprzedano na niego 14 biletów.

Zespół zasłynął atmosferą tworzoną na koncertach oraz niekonwencjonalnym przesłaniem piosenek. W latach 80. duży wpływ na ich teksty miało zainteresowanie Staszewskiego i pozostałych członków zespołu Biblią (Piotr Wieteska był Świadkiem Jehowy). Utwory Kultu...

+ Zobacz więcej

Kult powstał na początku 1982 roku na bazie zespołów Poland (1979-81) oraz Novelty Poland (1981), a do pierwszego składu weszli Kazik Staszewski (Poland, Novelty Poland), Piotr Wieteska (Poland), Tadeusz Bagan (Novelty Poland) i Dariusz Gierszewski (Poland, Novelty Poland). Pierwszy koncert grupy odbył się 7 lipca 1982 roku w klubie Remont. Sprzedano na niego 14 biletów.

Zespół zasłynął atmosferą tworzoną na koncertach oraz niekonwencjonalnym przesłaniem piosenek. W latach 80. duży wpływ na ich teksty miało zainteresowanie Staszewskiego i pozostałych członków zespołu Biblią (Piotr Wieteska był Świadkiem Jehowy). Utwory Kultu uderzały w system rozumiany jako konglomerat socjalistycznego aparatu państwowego, Kościoła katolickiego i narodowych tradycji. W latach 90. Kult równie ostro rozprawiał się z nowym systemem, opartym według niego na władzy pseudodemokratów, klerykałów i wielkich korporacji finansowych.

We wrześniu 1986 roku Kult nagrał swoją pierwszą płytę, nazwaną po prostu „Kult”, wydaną w maju 1987 roku. Znalazły się na niej dobrze znane punkowej publiczności utwory, jak „Krew Boga”, „O Ani” czy „Wspaniała nowina”. Repertuar w dużym stopniu zależał od aparatu cenzury, który nie dopuszczał do publikacji wielu piosenek grupy.

W październiku tego samego roku nakładem Klubu Płytowego „Razem” ukazał się album „Posłuchaj, to do ciebie”, na którym pojawiła się m.in. piosenka „Wódka”, opublikowana jako „Na całym świecie źle się dzieje, koledzy”. Album wyróżniał się lepszym brzmieniem od debiutanckiej płyty zespołu. Rok później (w grudniu 1988 roku) pojawił się krążek „Spokojnie”, z którego pochodzi chyba największy, obok „Polski”, przebój zespołu – „Arahja”, oraz „Do Ani”. Na reedycji płyty w roku 1993 znalazła się także piosenka „Czarne słońca” z filmu (o tym samym tytule) w reżyserii Jerzego Zalewskiego.

W roku 1989 zespół wydał kolejne dwa albumy. Pierwszy z nich to „Kaseta”, przez wielu fanów kojarzona z utworem „Po co wolność”. Został on nagrany po kolejnych zmianach składu, w zespole występował wtedy m.in. Rafał Kwaśniewski, który był również jednym z kompozytorów albumu. Drugim wydawnictwem, które trafiło do sklepów w tym roku był album „Tan”, jedyna płyta koncertowa zespołu, na której znalazły się również niepublikowane dotąd utwory. Jest to rejestracja dwóch pożegnalnych koncertów z sierpnia 1988 roku, po których zespół postanowił zawiesić swoją działalność na trzy miesiące.

W 1990 Kult wydał znamiennie zatytułowaną płytę, „45-89”. Tytułowa piosenka opisywała minioną epokę socjalizmu za pomocą fragmentów autentycznych przemówień partyjnych dygnitarzy, nałożonych na podkład muzyczny. Wiele osób kojarzy również tę płytę z kolejnym jej mocnym punktem – piosenką „Totalna militaryzacja” z pacyfistycznym przesłaniem.

1991 to rok wydania „Your Eyes”, siódmego albumu Kultu. Najbardziej rozpoznawalne piosenki z tego krążka to „Parada Wspomnień” o stanie wojennym i antyklerykalna „Zgroza”. Oba te utwory do dziś stanowią stały punkt programu koncertów grupy.

W 1993 zespół zaistniał już w nowym, zmodyfikowanym składzie, w którym znaleźli się Kazik Staszewski, Janusz Grudziński,Ireneusz Wereński, Piotr Morawiec, Krzysztof Banasik i nowy perkusista Andrzej Szymańczak. Przetrwał on do 1998.

W tymże roku Kult zdecydował się na nagranie płyty, na której znalazły się jedynie piosenki Stanisława Staszewskiego, ojca Kazika. Płyta bardzo dobrze została przyjęta przez fanów, a jej tytuł brzmiał po prostu „Tata Kazika”. Album był promowany w stacjach radiowych utworem „Baranek”.

Płytę „Muj wydafca” wydano w 1994. Na płycie znalazł się m.in. cover zespołu Omega, „Dziewczyna o perłowych włosach, jak i Iggy'ego Popa, „Pasażer”, obrze znane przez wielbicieli zespołu są piosenki „Ręce do góry”, czy balladowe „Lewe lewe loff”. Na krążku można usłyszeć też nową wersję „Piosenki młodych wioślarzy”.

W 1996 Kult postanowił, że wyda drugą część materiału z piosenkami Stanisława Staszewskiego, „Tata 2”. Na albumie, który został utrzymany w brzmieniu podobnym jak „Tata Kazika”, znalazły się również śpiewane wersje wierszy Gałczyńskiego, które niegdyś wykonywał właśnie Staszewski senior.

W 1998 w sklepach pojawił się „Ostateczny krach systemu korporacji”. Na albumie po raz pierwszy pojawia się nowy członek zespołu – trębacz Janusz Zdunek. Na płycie znalazło się kilka piosenek radiowych, jak „Lewy czerwcowy (Panie Waldku, Pan się nie boi)”, „Gdy nie ma dzieci”, „Dziewczyna bez zęba na przedzie”, czy „Komu bije dzwon”. Ten ostatni utwór zespół zadedykował Andrzejowi Szymańczakowi, perkusiście grupy, który zginął przez zadławienie się gumą do żucia podczas snu. Była to bezpośrednia przyczyna jego śmierci, pośrednią były narkotyki. Na teledysku do tejże piosenki został uwieczniony po raz ostatni.

W 2001 światło dzienne ujrzał „Salon Recreativo”, złożony z dwóch płyt CD, a mianowicie z nowego materiału i ze starych piosenek grupy – odświeżonych i nagranych na nowo. Promował ją singel „Brooklyńska Rada Żydów”. Media obawiały się emitowania tej piosenki, choć odnosiła się ona w tekście z życzliwością do Żydów. Klip został zakazany (w praktyce nieemitowany) w polskim MTV.

Dopiero 5 grudnia 2005 ukazał się nowy album Kultu. Miała on tytuł „Poligono Industrial”. Wydany został w dwóch wersjach: zwykłej, w promocyjnej cenie oraz w drugiej, droższej zawierającej dodatkową płytę DVD z dziesięcioma teledyskami zespołu. Singlami z albumu były „Kocham cię, a miłością swoją” oraz „Pan Pancerny”, który poruszał tematy religijne. Album pokazał, że zapotrzebowanie na muzykę Kultu nadal było wielkie – album już w pierwszym miesiącu sprzedaży osiągnął status Złotej Płyty. Sami muzycy, jak później przyznawali, nie do końca byli z niego zadowoleni.

W roku 2007 zespół zaczął pracować nad nowym wydawnictwem, o roboczym tytule „Concentrazion Gigantica”. Ukazało się ono w 2009 roku, pod innym tytułem „Hurra!”. Singlami promującymi płytę były piosenki „Marysia” i „Amnezja”. Album osiągnął podwójnie platynowy nakład 60 tysięcy egzemplarzy. Płytę uzupełnia „Karinga – Hurra! Suplement”.

22 września 2010 Kult jako kolejny polski zespół nagrał dla telewizji MTV koncert MTV Unplugged. Występ został zarejestrowany w Och-Teatrze w Warszawie i wydany na płycie „MTV Unplugged”. Album osiągnął nakład ponad 60 tysięcy zestawów, a dodatkowo ponad 10 tysięcy na płytach DVD i blu-ray. Sprzedaż wszystkich nośników w poszczególnych zestawach przekroczyła 200 tysięcy, co dało albumowi status pierwszej w karierze Kultu Diamentowej Płyty.

W maju 2013r. ukazał się kolejny album zespołu – „Prosto”, który jako kolejny album zespołu uzyskał status złotej płyty.

O Kaziku i Kulcie opowiadają książki Leszka Gnoińskiego Kult Kazika (wyd. listopad 2000) oraz Wiesława WeissaKult. Biała Księga (wyd. 15 listopada 2009), zawierająca m.in. teksty i historię powstania wszystkich piosenek zespołu.

 

- Zobacz mniej

Inni artyści w tym gatunku muzycznym