Piotr Górski - A Better Tomorrow - recenzja [tekst, tłumaczenie i interpretacja piosenki]

Wykonawca: Piotr Górski
Album: Recenzje prosto z głowy
Data wydania: 2014-12-06
Gatunek: Polski Rap

Tekst piosenki

W ostatnich dniach do życia obudziły się dinozaury. Jak to zwykle bywa w takich sytuacjach uczucia są mieszane. Z jednej strony wierni fani będą bronić nad życie dzieła idoli, nawet jeśli to skamieniały syf. Z drugiej malkontenci nie uznają za wartościowe czegokolwiek od zespołu, który umieścili już w muzeum (lub czasem na wysypisku historii).
Jak jest w wypadku premiery ostatniego albumu legendy grupowego rapu z Nowego Jorku? Czy skład, który zainspirował i nadal inspiruje tysiące innych artystów ma rację bytu po 21 latach od zawiązania się? Rozłożę to na czynniki pierwsze, a tymczasem...

"It's the ODB kid, once again coming through your area
And I'm going to tell you one time, you gon' looooove thiiis"

Oczywistym było dla mnie, że nie można A Better Tomorrow porównywać do debiutu sprzed dwóch dekad - sam rap, a i kultura hip hop zmieniły się od tego czasu diametralnie. Trudno jednak powstrzymać się od zestawienia z wydanym 7 lat temu albumem 8 Diagrams. Dla przypomnienia: dla RZA'y był to czas eksperymentów zarówno w kwestii beatmakingu (widać starania w celu dopasowania się do ówczesnych trendów), jak i rapowania, którego z jego strony pojawiło się niespodziewanie dużo. Kolejnym zdziwieniem była spora liczba featów. Wszystko to złożyło się na inny niż znany do 8 Diagrams obraz grupy. Moim zdaniem A Better Tomorrow stanowi racjonalną ewolucję obranej na poprzednim albumie drogi - dobre czynniki zostały rozwinięte, a gorsze ukrócone, co strawia, że ABT jest płytą o klasę lepszą od poprzedniczki.

Przed wydaniem płyty fani zarzucani byli informacjami o niesnaskach w grupie, kłótniach o kasę, ścieraniu się gigantycznych ego... Jak jednak powiedział Raekwon w Daily Show u Jona Stewarta - Wu to rodzina, która mimo kłótni stanie razem. Taka, która w tym co robi jest MVP, co daje nie tylko priorytety, ale i obowiązki - tworzą trendy i aktywizują hip hop. Dlatego nie mogą zawiesić rękawic na kołek. O tym głównie jest ta płyta.

Rzadko mi się zdarza rozpocząć słuchanie od pierwszego kawałka, ale "Ruckus", to dla fanów Wu słowo-klucz. Okazało się to świetną decyzją "Ruckus In B Minor" to intro idealne. RZA stworzył kolejne dzieło na swoim najwyższym poziomie... i oddał je Rickowi Rubinowi do dopieszczenia. Efekt na prawdę powala - mało jest producentów z taką umiejętnością godzenia klasyki ze świeżością. Jeśli chodzi o rap... to Wu-Tang. To jak tekstem bawią się tu Inspectah Deck, czy Ghostface Killah tworzy na twarzy sporego banana.
Jak w dobrym filmie akcja po początkowym trzęsieniu ziemi tylko wzrasta. Dostajemy więc ponure i klimatyczne "Felt", motywujące "40th Street Black / We Will Fight" ze świetną sekcją dętą i zwrotką RZA'y, który na tym polu zalicza wyraźny progres w stosunku do wyczynów sprzed 7 lat. W sumie przy takiej różnorodności artystów każdy kawałek niesie w sobie tematycznie coś ciekawego - smaczki dla fanów Wu, jak i świeżość i najwyższą jakość dla słuchaczy rapu w ogóle.

Przejdźmy zatem do kwestii bardziej technicznych. Zwrotki na płytę dali wszyscy żyjący członkowie Clanu. Każdy cieszy się wielkim uznaniem i sukcesami w karierze solowej - dlatego jeśli doda się wspominane już przeze mnie ograniczenie raperskich zapędów RZA'y, który wyraźnie jednak odstaje na tym polu od reszty, mogliśmy w ciemno mieć pewność, że dostaniemy to, co w tej muzyce najlepsze. Punche Method Mana, rzeczowa nawijka Raekwona... każdy ma tu coś do zaoferowania - zobaczcie tytułowy kawałek. Nawet śpiewane refreny (kiedyś nie do pomyślenia) pasują tu idealnie - najlepszym przykładem hook Nathaniela w kawałku "Ron O'Neal"

Warstwę muzyczną najlepiej podsumuje tocząca się po podłodze szczęka. RZA, Mathematics i 4th Disciple wykorzystali swoje umiejętności w 100%. To Wu-Tang muzycznie zupełnie inny niż ten z lat 90. - w większości pozbawiony tego brudnego, undergroundowego sznytu. Nie znaczy jednak, że w jakimkolwiek stopniu gorszy. Każdy zabieg producencki na tej płycie, czy to odwołanie do chlubnej tradycji, czy spojrzenie w przyszłość, poparty jest olbrzymim doświadczeniem i bardzo przemyślany. Wykorzystanie sekcji dętej, organów, chóru, wokalnych sampli, czy żywych wokali - wszystko mi tu pasuje. Idealnym przykładem jest tu hołd dla klasyka Dusty Springfield "Son Of a Preacher Man" zawarty w kawałku "Preacher's Daughter" - Clan na gitarowym samplu z sekcją dętą wyszedł świetnie.

Podsumowując - nie mam wątpliwości, że album ten zajmie zasłużone wysokie miejsca w podsumowaniach tego roku. Mam jednocześnie nadzieję, że na kolejne dzieło ekipy z Shaolin nie będę musiał czekać 7 lat... Wracając do początku i cytując Method Mana: Still number one

Interpretacja piosenki

Dziękujemy za wysłanie interpretacji
Nasi najlepsi redaktorzy przejrzą jej treść, gdy tylko będzie to możliwe.
Status swojej interpretacji możesz obserwować na stronie swojego profilu.
Dodaj interpretację
Jeśli wiesz o czym śpiewa wykonawca, potrafisz czytać "między wierszami" i znasz historię tego utworu, możesz dodać interpretację tekstu. Po sprawdzeniu przez naszych redaktorów, dodamy ją jako oficjalną interpretację utworu!

Wyślij Niestety coś poszło nie tak, spróbuj później. Treść interpretacji musi być wypełniona.

Lub dodaj całkowicie nową interpretację - dodaj interpretację
Wyślij Niestety coś poszło nie tak, spróbuj później. Treść poprawki musi być wypełniona. Dziękujemy za wysłanie poprawki.
Najpopularniejsze od Piotr Górski
Labirynt Babel - recenzja
466
{{ like_int }}
Labirynt Babel - recenzja
Piotr Górski
Niepotrzebne Skreślić - recenzja
430
{{ like_int }}
Niepotrzebne Skreślić - recenzja
Piotr Górski
A. Wraca Późno - recenzja
393
{{ like_int }}
A. Wraca Późno - recenzja
Piotr Górski
Podwórka pytają kiedy płyta - Recenzja
391
{{ like_int }}
Podwórka pytają kiedy płyta - Recenzja
Piotr Górski
Supermoce - recenzja
365
{{ like_int }}
Supermoce - recenzja
Piotr Górski
Polecane przez Groove
we can’t be friends (wait for your love)
5,2k
{{ like_int }}
we can’t be friends (wait for your love)
Ariana Grande
HILL BOMB
253
{{ like_int }}
HILL BOMB
Guzior
FRI(END)S
2k
{{ like_int }}
FRI(END)S
V (뷔) / BTS
NIE OBIECAM
398
{{ like_int }}
NIE OBIECAM
Małach & Rufuz
Nadziei Słowa
95
{{ like_int }}
Nadziei Słowa
KęKę (PL)
Popularne teksty
Siedem
51,7k
{{ like_int }}
Siedem
Team X
34+35
42,4k
{{ like_int }}
Love Not War (The Tampa Beat)
25,5k
{{ like_int }}
Love Not War (The Tampa Beat)
Jason Derulo
SEKSOHOLIK
161,5k
{{ like_int }}
SEKSOHOLIK
Żabson
Snowman
74,6k
{{ like_int }}
Snowman
Sia